skip to Main Content

Een patiënt met chronische pijn komt voor een eerste afspraak in de praktijk:

Lig je ’s avonds lang wakker voordat je in slaap valt?
Heel wisselend.

Word je ’s nachts 1 of meerdere keren wakker?
Ja, ik denk wel een keer of 4.

Slaap je voor je gevoel diep en vast?
Nee.

Word je ’s ochtends met spanning in je spieren wakker?
Ja.

Ervaar je dagelijks stress?
Ja.

Heb je wel eens het gevoel dat je niet bent opgewassen tegen de dingen die je moet doen?
Ja.

Heb je regelmatig pauze en benut je deze ook?
Nee

In welke ‘stress mindset’ herken jij je het meest?
Stress is slecht voor mijn gezondheid.

Ben je wel eens kortademig of benauwd?
Ja, na het eten en bij stress.

Heb je snel snierpijn of zware benen, ook al heb je niet gesport?
Ja, raar toch?!

Hou je overdag je buikspieren aangespannen of je navel ingetrokken?
Ja.

Ben je wel eens duizelig?
Ja.

Heb je met regelmaat hoofd- of nekpijn?
Ja.

Herken je de volgende symptomen? Vermoeidheid, reumatische klachten, pijn aan spieren en gewrichten?
Ja.

Heb je wel eens huidklachten of eczeem?
Ja.

Heb je na het eten regelmatig een dip of een moe gevoel?
Jaaaaaaa.

Ga je elke dag voor een grote boodschap naar het toilet?
Nee.

Als ik hoor dat je vertelt dat je veel pijn hebt, zware medicatie gebruikt, al een paar jaar aan het dokteren bent én je onlangs de diagnose SCCH gekregen hebt, dan schrik ik. Maar het geeft mij tegelijkertijd ook voldoende informatie om je te helpen.

De vragen hierboven stel ik tijdens de intake aan iedereen met complexe, onbegrepen, chronische of aanhoudende klachten. Om erachter te komen hoe je basis uit balans is en met welk onderdeel we het beste kunnen beginnen om je te helpen weer terug in balans te komen. Dan kan je lichaam zich beter herstellen en omgaan met de gevolgen van je klachten, zodat uiteindelijk je behandeling beter aanslaat en je therapie effect heeft.

En wat blijkt: bij iedereen die ik in mijn praktijk zie is in de basis ergens uit balans. Bewegen, ademen, slapen: je immuunsysteem en stress vormen je basis. Heb je die basis niet in balans dan herstel je niet. Niet echt. Niet goed. Niet van een infectie of een virus, niet van een val of een ongeluk, maar ook niet van een opvlamming bij een chronische ontsteking. Dus kan het zomaar zijn dat het ondanks adequate medicatie, een goede relatie met je behandelend arts en een super toegewijde therapeut of uitgebreid revalidatietraject, tóch niet goed gaat. Maar waarom eigenlijk niet?

Het antwoord is: omdat alles met elkaar te maken heeft. De kwaliteit van je slaap bepaalt in grote mate je hoeveelheid energie en je hoeveelheid pijn. Bewegen heeft invloed op je ontstekingswaarden, net als je voeding. Stress en hoe je daarmee omgaat heeft impact op de mate van je pijn je vermogen om te ontspannen. En ook je adem heeft veel te maken met die pijn, maar ook je ontspanning, je slaap, je vertering en algeheel herstel. En andersom ook, want de gezondheid van je darmen heeft invloed op je immuunsysteem, je brein en je slaap.

Als oefentherapeut gespecialiseerd in complexe klachten heb ik door de jaren geleerd dat als een van die schakels uit de keten niet goed functioneert, de hele keten uit balans kan raken. Maar je hebt niet altijd door wat er mis gaat. Door jou inzicht te geven hoe je lichaam werkt en je bewust te maken van wat er anders kan, krijg je zelf weer grip. En door te oefenen ga je zien wat impact heeft op de processen die bij jou de meeste beperkingen, belemmeringen en pijn veroorzaken. Is dat bewegen? Is dat je adem? Je slaap? Je immuunsysteem (waar ook voeding bij hoort) of stress? Keer op keer zie ik dat wanneer je basis beter in balans is, je lichaam beter weet om te gaan met je chronische klachten zoals bij SCCH ook het geval is.

We beginnen bij de normale dingen zoals bewegen, ademen en slapen. Ook al is bewegen voor SCCH patiënten niet altijd vanzelfsprekend, bewegen heeft grote invloed op het immuunsysteem, je ontstekingsgevoeligheid en natuurlijk op pijn. Daarom is weten waar je goed aan doet en hoe je dat kunt oefenen echt belangrijk. Daarnaast kijken we hoe je je slaap kunt verbeteren om je klachten te verminderen, minder pijn te ervaren en overdag beter te kunnen functioneren en bewegen.

Ook ademen kan door SCCH echt pijnlijk zijn. Samen kijken we naar waar en hoe je ademt, met welke spieren en welke gewrichten. Door samen te oefenen zodat je er beter in wordt, kun je heel veel impact maken op je pijn, je slaap, je stressgevoelens, je ontspanning en je energie. Gevolg: minder duizelig, minder pijn in de schouderregio, minder hoofdpijn en meer dingen kunnen doen waar je blij van wordt!

Back To Top