skip to Main Content

Wat Yin yoga kan doen voor jouw pijn

Door: Bibi Wolfis

Sinds een jaar weet ik dat ik SCCH heb. Zoals ongetwijfeld velen van jullie, ben ik ook op zoek gegaan naar een vorm van ontspanning om mijn pijnklachten iets te verlichten. Voor mij is dit Yin yoga geworden.

Een of twee keer per week, afhankelijk van mijn energieniveau, ga ik naar een yogastudio. Het is fijn om de oefeningen onder begeleiding van een yogadocent te doen, maar het is ook heel fijn om eruit te zijn: even geen patiënt te zijn, maar gewoon lekker te ontspannen. Omdat mijn dagen qua pijn of energie best wel eens kunnen verschillen, heb ik een strippenkaart genomen in plaats van een abonnement. Op deze manier zit ik niet vast aan 1 dag per week naar de yogastudio gaan, maar kan ik zelf bepalen wanneer ik ga.

Thuis

Voor thuis heb ik een ‘yoga bolster’ aangeschaft. Dit is een stevig langwerpig kussen dat wordt gebruikt bij diverse yogahoudingen. Als ik spanning voel op mijn borstbeen of tussen mijn schouderwervels, ga ik met mijn rug op de bolster liggen om meer ruimte te krijgen. Daarbij ondersteun ik mijn hoofd met een kussen op de bolster. Mijn armen leg ik naast mijn lichaam neer. Hierbij geldt ook: neem de tijd, ga er lekker voor liggen, eventueel met een muziekje erbij.

Wat is Yin yoga?

Het gaat bij deze vorm van yoga niet om de kracht van de spieren, maar om de lengte en gezondheid van de bindweefselstructuren, gewrichten, kapsels en pezen in ons lichaam. Dit zijn traag veranderende weefsels die alleen door lange tijd en een constante belasting – geen overbelasting – kunnen veranderen. Trage weefsels vragen om een trage aanpak. Door een houding lang aan te houden, 1 tot 5 minuten, geef je deze weefsels precies wat ze nodig hebben om zich te verbeteren. Daarnaast worden er in de gewrichten stoffen aangemaakt die ervoor zorgen dat er in het gewricht genoeg vocht wordt vastgehouden. Hoe beter de vochthuishouding van de gewrichten, hoe sneller ze herstellen en hoe gezonder de gewrichten blijven. Door tevens de volle aandacht naar het lichaamsdeel te brengen dat om aandacht vraagt, help je het lichaam om op die plek het zelfgenezende vermogen aan te zetten.

Spieren zijn snel veranderend en deze worden bij Yin yoga dan ook zo veel mogelijk losgelaten en ontspannen. Door de houdingen en ontspanning worden de spierketens op rustige wijze opgerekt. Omdat er niet verder gegaan wordt dan de grensplek – de plek waar het nét niet prettig voelt, maar geen pijn doet – kan Yin yoga ook worden gedaan bij lichamelijke klachten en blessures. Blessures en lichamelijke klachten als bijvoorbeeld artritis, reuma en pijnlijke gewrichten kunnen daarom met Yin yoga verbeteren.

Back To Top