Ga naar hoofdinhoud

Het is van groot belang dat je goed slaapt, want tijdens je slaap herstel je zowel fysiek als mentaal. De belangrijkste aanpassing is dus om te investeren in een goed matras: een investering die zichzelf dubbel en dwars kan terugverdienen.

Er zijn mensen die zijn overgestapt naar een Tempurmatras en daarbij zweren. Of kijk eens naar een drukverlagend gezondheidsmatras op zorgmatras.nl. Is een nieuw matras te duur? Dan is een topmatras, een versterkend matras bovenop je gewone matras, wellicht een tussenoplossing voor je.

Neem bij een nieuwe aanschaf de tijd om matrassen te testen in de winkel. Vraag naar een proefperiode om dit thuis uit te proberen. Kan dat niet, vraag dan of je het bed een paar uur in de winkel mag proberen. Ga eventueel naar verschillende winkels om te vergelijken.

Ga ook na hoe zwaar het matras is. Een zwaarder matras is lastiger bij het verschonen van je bed. Een boxspring met topper is dan een optie. Velen van jullie noemen een huishoudelijke hulp als tip voor het verschonen van de bedden.

Uit ervaring weten we dat we vaak steun missen in bed. Veel patiënten hebben daarom een body-, zijslaap- of voedingskussen om de schouder en het sleutelbeen te ondersteunen en de druk te verminderen. Ook een kussen achter je rug leggen tegen het rollen, wordt als prettig ervaren.

Een zijslaper met onze klachten heeft een hoofdkussen nodig dat de ruimte tussen matras en nek goed opvult. Ben je juist een buikslaper, zorg er dan voor dat je hoofd niet in een extreme positie komt te liggen door een te hoog hoofdkussen – dit verergert de klachten in schouder en nek. Het gebruik van een ergonomisch hoofdkussen is een vaak genoemde tip.

Ook je bed zelf aanpassen valt binnen de mogelijkheden: een verstelbare bodem kan de druk van bepaalde punten afnemen. Het geeft je de mogelijkheden om je perfecte slaaphouding te vinden.
Heb je moeite met uit bed komen? Maak dan gebruik van een bedverhoger, een hoog bed, een hoge boxspring, of een hoog-laagbed. Ook hiervoor is een elektrische verstelbare bodem een uitkomst.

Warmte is fijn en werkt ontspannend bij pijn en verkrampte spieren. Een elektrisch dekbed, kussen of deken wordt vaak genoemd. Er bestaan ook warmtekussens die in de magnetron opgewarmd kunnen worden.

Om niet in gevecht te gaan met de pijn, kunnen ontspanningsoefeningen helpen. Een bekende app hiervoor is bijvoorbeeld Headspace. Ook wordt soms een TENS-apparaat gebruikt om te kunnen ontspannen en de aandacht af te leiden van de pijn: dit apparaat prikkelt met elektronische stroompjes de zenuwen onder de huid.

Eén persoon kwam met deze handige tip: een boekensteun voor boek en tablet, zodat je die niet vast hoeft te houden.

En ‘last but not least’: vind je het lastig om intiem te zijn met je partner, omdat je in de avond vaak meer last hebt van pijn en vermoeidheid? Verschuif dit moment dan naar de ochtend, wanneer je lijf is uitgerust.

Back To Top