skip to Main Content

Door: Muriël van Eeuwijk, fysiotherapeut Paulides + Partners Fysiotherapie en Bewegingscentrum

We hebben allemaal een druk dagelijks leven, waarin we veel activiteiten moeten doen. Als je dan ook nog lichamelijke klachten hebt, is het lastig om je energie goed in te delen en te behouden. Hierbij zijn timemanagement, prioriteiten stellen en je energiehuishouding belangrijk. In dit geval wordt met energiehuishouding bedoeld: de balans tussen energiegevers en energienemers – dus hoe kan je goed voor jezelf zorgen?

Timemanagement heeft alles te maken met dingen of activiteiten voor elkaar krijgen. Een belangrijke vraag hierbij is: wat is je doel en welke activiteiten onderneem je om daar te komen?

Het gaat er namelijk niet om meer dingen gedaan te krijgen, maar om de juiste dingen te doen. Om binnen je eigen grenzen te leven, hoef je niet altijd alles om te gooien. Juist met kleine stappen vergroot je de kans op blijvend succes. Dat is veel makkelijker. Grote veranderingen zijn weliswaar heel aantrekkelijk om te willen, maar zijn moeilijk vol te houden. Daarom zijn er ook maar weinig mensen die hun leven echt in één keer kunnen veranderen.

Prioriteiten

Om een goede balans in je leven te krijgen, moet je prioriteiten gaan stellen. Maar hoe doe je dat ?

Zorg voor de juiste motivatie. Kies waar jij je tijd aan wil besteden. Probeer meer tijd over te houden voor dingen die echt belangrijk voor je zijn. Je hoofd zit vaak vol met allerlei taken. Probeer daar overzicht in te krijgen door ze bijvoorbeeld op te schrijven. Hierdoor kan je makkelijker keuzes maken en prioriteiten stellen. Vraag je daarbij het volgende af:

  • Waar wil ik wél mijn tijd in stoppen?
  • Wanneer laat ik taken door iemand anders uitvoeren?
  • Wanneer doe ik de taak op een later moment?

Sorteer je taken of activiteiten op basis van urgentie en hoe belangrijk ze voor je zijn. Zo wordt beter zichtbaar waar jij je tijd het beste aan kunt besteden. Hierbij is het belangrijk dat je niet meer een volle lijst met taken hebt. Hoe? Door je grenzen beter aan te leren geven. De volgende tips kunnen hierbij helpen.

  • Maak een schema van je activiteiten.
  • Maak realistische plannen.
  • Maak een don’t-lijstje.
  • Stem je dag af op jouw ritme, tempo en energie.

Loop je vast op een activiteit? Plan die dan op een later tijdstip en kies een andere actie.

Energiehuishouding

Naast prioriteiten stellen, is het verder van belang dat je energiehuishouding in balans is. Maar wat is nu je energiehuishouding? Die heeft alles te maken met wat jij aankunt op een dag, zonder dat je ’s avonds helemaal uitgeput bent. Ben je aan het eind van de dag moe, dan zijn je energiegevers en energienemers niet goed in balans. Bij een verstoorde energiehuishouding voel je je vaak futloos, oververmoeid, prikkelbaar, overbelast en heb je meer last van fysieke klachten. Belangrijk is dat de balans tussen energiegevers en energienemers hersteld wordt. Hiervoor moet je je eigen energiegevers en energienemers leren kennen. Ken je die en zijn deze in balans, dan voel je je fitter en heb je meer energie.

Energienemers, energiegevers en de balans hiertussen zijn voor iedereen anders. Wat voor de één een energienemer is, is voor iemand anders een energiegever. Energienemers zijn activiteiten of personen die energie kosten en energiegevers zijn activiteiten of personen die jou energie geven. Je energiegevers en energienemers kennen, is belangrijk om ervoor te zorgen dat je meer energie krijgt dan er verloren gaat.

Creëer een goede balans tussen de dingen die je energie geven en je energie kosten. Probeer je energienemers terug te dringen, waardoor je een verstoring van je energiebalans voorkomt. En probeer meer energiegevers in je leven te krijgen. Iedereen heeft 24 uur in een dag, maar sommigen halen daar veel meer uit dan anderen. Probeer je energie te controleren en niet je tijd. Het gaat er niet om hoeveel tijd je hebt, maar wat je in die tijd doet. Juist door je energie te richten op de dingen waar je energie van krijgt en wat belangrijk voor je is, haal je het beste uit jezelf en je tijd. Je kan bijvoorbeeld naar je agenda kijken van de afgelopen week. Welke activiteiten of mensen geven of vragen juist energie? Maak daar eens een lijstje van: dat kan de eerste stap zijn naar meer bewustwording.

Probeer je energiegevers daarna meer in te zetten en geniet hiervan. En verminder je energienemers door bijvoorbeeld bepaalde afspraken minder vaak in te plannen en goed op je eigen grenzen te letten. Probeer anders naar sommige energienemers te kijken. Bijvoorbeeld door te besluiten dat je ergens geen energie aan gaat verspillen als je er toch niets aan kan veranderen.

Probeer op je eigen grenzen en energiehuishouding te letten. Zeg niet alleen nee tegen anderen, maar soms ook tegen jezelf. Kom voor jezelf op, zodat je tijd en energie voor leuke dingen overhoudt.

Back To Top